صفحات

خلاصه کتاب:تشیع و قدرت در ایران(5) - اوضاع سیاسی مذهبی آناتولی

ص27
اوضاع سیاسی مذهبی آناتولی

در 250 سال فاصله از فتح بغداد توسط هولاکو تا فتح بغداد توسط شاه اسماعیل صفوی سرزمین آناتولی دستخوش حولدث فراوان شد و ادیان و مذاهب و عقاید سیاسی مختلف در ان رواج میافت یا مطرح میشد. صوفی گری و درویشی و مرید و مرادی و تشیع از جمله این مذاهب بود که رواج یافته بود. برای مثال می گویند 12 فرقه درویشی در آناتولی بود که یکی از آنها فرقه مولوی بود (پیروان مولانا شاعر معروف) و هنوز هم در ترکیه پیروانی دارد.

شخص دیگری که در آناتولی شدیدا فعالیت می کرد حاجی بکتاش (سید محمد رضوی نیشابوری) بود که عقاید افراطی شیعه گری داشت که طریقه بکتاشیه را پایه ریزی کرد و جالب است بدانید تشکیلات معروف ینی چری عثمانی به این فرقه مربوط است. فرقه حروفیه و فرقه علی الهی ها از جمله فرقه های دیگر حاضر در آناتولی بود. 

در چنین محیطی بود که صوفیان صفوی نیز در آناتولی به فعالیت می پرداختند. عقاید صوفیان صفوی از اردبیل به آذربایجان و سواحل دریای خزر و دیگر نقاط دور دست گسترش یافت و حوادثی رخ داد که قبایل ترکمن مرید صفویان و بازوی نظامی آنان شدند.
ص29


....

استفاده بهینه تروریست ها از انتخاباتهای بعد از خاتمی!

وقتی دستهای پشت پرده نظام آخوندی جمهوری اسلامی در سال 1376 خاتمی را علم کردند به دنبال کسب مشروعیت و مقبولیت داخلی به همراه نوسازی چهره حکومت در نزد کشورهای جهان بودند.

از آنجا که حکومت اسلامی ایران یک حکومت الیگارشی است برای الیگارش ها لازم است همواره در قدرت باشند چه پشت صحنه و چه روی صحنه. (الیگارشی نوعی حکومت دیکتاتوری است که فقط یک نفر حاکم بر مردم نیست و چند نفر یا چند گروه یا چند خانواده بر کشور دائما حکومت می کنند).

همانطور که می دانید در جریان قتلهای زنجیره ای داخلی و خارجی صدها نفر ترور شدند و در زندانهای آخوندی نیز هزاران فعال سیاسی اعدام شدند. پس از ماجرای میکونوس سران مهم رژیم آخوندی توسط دادگاه های خارجی متهم شناخته شدند و پلیس بین الملل حکم جلب آنها را دریافت کرده است. (خامنه ای، رفسنجانی،ولایتی، محسن رضائی و ...)

(برای سیاستمداران کشورهای غربی عدالت و آزادی برای ایرانیان اهمیتی ندارد این تحت تعقیب قرار دادن سران الیگارشی برای اخذ امتیازات و باجگیری و دوشیدن بیشتر مردم ایران است)
از آنجا که برای غرب پارادوکس لزوم بقای حکومت تروریستی اسلامی (رژیم آخوندی دست چپاول غرب و شرق را بر ایران باز می گذارد و حکومت خوبی برای چپاولگران است) از یکسو و از سوی دیگر افکار عمومی غرب مهم است و برای الیگارش های رژیم ستم آخوندی نیز مهم است که امنیت خود را تامین کنند و از دادگاه های بین المللی و پلیس بین الملل در امان باشند و همچنین از لحاظ تبلیغات و اخبار روز نیز چهره محبوب شناخته شوند  لذا مهم بود تدابیری بی اندیشند که در برابر کشورهای غربی خود را مقبول و محبوب و مورد تایید مردم ایران نشان دهند.

باید سیاستمداران غرب به مردمشان بگویند این تروریستها محبوب ملت خودشان هستند (فواید بسیاری هم دارد برای غرب)

لذا الیگارشها تصمیم گرفتند با  تاکتیکهای حساب شده مقبولیت چهره های متهم به خشونت و قتل و ترور و اختناق را در عرصه جهانی نشان دهند لذا در انتخابات ها مهره هایی مطرح شدند که در جنایات دست داشته اند:
احمدی نژاد (گفته میشود در ترورهای اروپا نقش داشته ولی توسط دادگاهی متهم نشده.)
میر حسین موسوی ( که مظلوم و محبوب انتخابات 1388 بود و ناجی مردم و منتخب مردم شناخته شد در فاصله زمانی که نخست وزیر بود هزاران زندانی سیاسی اعدام شدند)
رفسنجانی (که در این آخرین انتخابات ناجی ملت نامیده شد و رد صلاحیت شد و مظلوم نمایی کرد از آمران قتلهای زنجیره ای داخلی و خارجی بود و متهم دادگاه میکونوس است)
قالیباف که نفر دوم انتخابات شد خودش اقرار کرده که سرکوبگر مردم بوده و حتی سوار بر موتور مردم را با چماق کتک مضروب و مصدوم ساخته.
و این آخری آقای روحانی سالهاست که دبیر شورای امنیت ملی است که وظیفه اش سرکوب مخالفان داخلی است. در این انتخابات جلیلی را که صد درجه از احمدی نژاد بدتر بود را علم کردند و در ماهواره ها به مردم گفتند که جلیلی نظر رهبر است و از سوی دیگر این تحریم ها و اقتصاد ویران موقعیتی ایجاد کرد که مردم از ترس تحجر و خریت های حجلیلی و از ترس ادامه یافتن تحریم ها و قحطی و ... به پای صندوق های رای رفتند و روحانی امنیتی را انتخاب کردند!!! 

(جلیلی را حتی خامنه ای قبول ندارد و فقط این یک بازی با افکار عمومی بود که مردم با رضایت خاطر روحانی دوست قدیمی خامنه ای را انتخاب کنند تا پروسه خوردن جام زهر انجام شود و رژیم نجات یابد . دقت کنید با 6 نفر اصولگرا رای مردم حزب اللهی بین آنها تقسیم میشد. در حقیقت اگر 70 درصد آرا به جلیلی هم بود چون نظام به این نتیجه رسیده که برای حفظ نظام آشتی در عرصه اتمی لازم است و این از روحانی بر میآید باز روحانی سر از صندوق رای در می آورد!)

البته به نظر می رسد مشارکت مردم کمتر از 36 میلیون بوده و منافع جناحین حکم کرده مثل همیشه تقلبی کنند و شمار رای دهندگان را بالاتر ببرند ولی بهر حال با آمار رژیم 14 میلیون نفر انتخابات را تحریم کردند که جای تقدیر دارد و نشان از آگاهی بالا در بین مردم دارد.

در حقیقت رژیم ستم آخوندی جمهوری اسلامی ایران مهارت فوق العاده ای دارد که از مردم استفاده کند تا به دنیا نشان دهد که تروریستها در ایران محبوب مردم هستند.


خلاصه کتاب:تشیع و قدرت در ایران(4) - اعتقادات مذهبی غزلباشان

ص15

یکی از مسائل پیچیده مورد بررسی محققین این است که چطور شد که ترکهای قزلباش از سنی به شیعه گرویده بودند؟

پطروشفسکی در کتاب اسلام در ایران می گوید قبایلی از ترکها برای مبارزه با فئودالی عثمانی و مرکزیت گرایی عثمانی ، مذهب شیعه را انتخاب کردند و در قرون 9و 10 هجری قمری چهار پنجم ساکنان آسیای صغیر شیعه بودند. (محل تردید است، گویا ترکها قبل از مهاجرت به آناتولی شیعه شده بودند)

عوامل انتخاب مذهب شیعه بوسیله قزلباشان
1) عامل زمانی یا تاریخی
2) عامل جغرافیای سیاسی

عامل زمانی تاریخی
ترکان در حرکت به سوی غرب و تشکیل حکومت به دین اسلام سنی گرویدند ولی برخی شیعه شدند.

1-1 ترکان و مذهب سنت
ترکان با پذیرش اسلام سنی که اسلام غالب بر کشورهای اسلامی بود توانستند با اصل برادری مومنین به قدرت و مقبولیت برسند و خلیفه نیز دست آنان را برای غارت و کشتار آزاد بگذارد.

خلیفه مسلمین برای مقابله با حکام شیعه مذهب ایران نظیر دیالمه ها و بویه ها ترکان سنی را رسمیت داده و آنان را به مقابله با شیعیان میفرستادند ترکان نیز با شدت زیاد بر ضد شیعیان عمل می کردند.

2-1-ترکان و مذهب شیعه
ترکها به یکیاره شیعه نشدند بلکه به تدریج به این مذهب گرویدند.

ترکان درباری و ترویج شیعه
همانطور که گفتیم ترکان اول برده بودند بعد صاحب مقام حکومتی شدند و بعد خود حاکم شدند. برخی از ترکان بردۀ حکام شیعه ایران شدند و خود و قبیله شان شیعه شدند.
حتی برخی از ترکان شیعه در دربار خلفای عباسی به قدرت رسیدند!

سیاست تقیه، نفوذ و پیروزی
با قدرت گرفتن حکومت های ترک سنی، مردم شیعه راه تقیه را پیش گرفتند و در حکومت ترک ها و خلیفه عباسی نفوذ کردند و پستهای بالای حکومتی را عهده دار شدند و به نفع مذهب شیعه اقداماتی کردند. رفته رفته قدرت گرفتند و تقیه را کنار گذاشتند و علنی شیعه گری کردند و تا آنجا پیش رفتند که "نظام الملک" وزیر ملکشاه سلجوقی که دشمن شیعیان بود را به زیر کشیدند و "تاج الملک ابوالغنائم قمی" شیعه مذهب را جایش گذاشتند و او نیز پای شیعیان را به همه جا و دربار بازکرد.
نزدیکی شیعیان با ترکان سنی رفته رفته باعث شد در قرون 5و6 هجری بر تعداد ترکان شیعه افزوده گردد. در عراق و خراسان ترکهای شیعه بوجود آمدند.

ترکان خوارزمشاهی و پیشرفت شیعه
ترکهای خوارزمشواهی در اواخر قرن 6 و اوایل قرن7 هجری جهت تضعیف خلیفه عباسی به تقویت شیعیان و شیعه گری پرداختند و حتی یک تن از علویان را خلیفه خواندند.

دسته چهارم
دسته چهارم ترکهایی بودند که به دین مسیحیت گرویدند چون در سرزمین مسیحیان بودند و تحت تاثیر فرهنگ مسیحیت قرار گرفتند.
ص22


ص22
بدین ترتیب زمانیکه ترکها از مغول ها فرار کردند و به آسیای صغیر و شام رفتند مذهب خود را داشتند ولی چطور شد آناتولی سکونتگاه شیعیان، صوفیان و غلاط شیعه و غیره شد در حالیکه سرزمین روملی (قسمت اروپایی ترکیه که بعدها هسته مرکزی کشور عثمانی شد) سرزمین سنیان شد؟

2- عامل جغرافیای سیاسی
1-2-تشکیل کشور عثمانی (رومالی)
حکومت سلجوقیان آسیای صغیر به "سلاجقه روم" معروف بود. با هجوم ترکان فراری از مغول، سلاجقه روم به سوی غرب رانده شدند و مناطق شرقی به دست ترکان شیعه افتاد. همراه با سلاجقه روم ترکمنان "غز" نیز به سمت غرب رانده شدند. در سال 1299 میلادی فردی به نام عثمان از ترکهای غز ، حکومت عثمانی را بنیان گذاشت. به این ترتیب قسمت شرقی آسیای صغیر "آناتولی" بود که دست ترکهای شیعه افتاد و منطقه "رومالی" که دست ترکهای سنی ماند و آنان از نفوذ شیعه و مذاهب دیگر به شدت جلوگیری کردند.
ص23

تیمور لنگ یک سنی بود که تعصب چندانی نداشت لذا وقتی شام را فتح کرد سربازانش که شیعه بودند قبر معاویه و یزید و شمر و سلیر بنی امیه را با خاک یکسان کردند
ص24
ایلخانان و تیموریان مدتی بر آناتولی حکومت کردند. بعد از مرگ تیمور در سال 1404 میلادی ترکمنهای محلی در آناتولی به قدرت رسیدند.آناتولی بین دوگروه معروف به قره قیون لو (گوسفند سیاه) و آق قیون لو (گوسفند سفید) تقسیم شد. علت این نام گوسفندان سیاه و سفیدی بود که روی پرچمشان نقش بسته بود.

قره قیون لو ها شیعه و آق قیون لو ها سنی بودند.
قره قیون لو ها برای بیش از نیم قرن حکومت کردند و حتی جهانشاه قره قیون لو حوزه حکومتش را تا فارس و خلیج فارس و کرمان و هرات گسترش داد ولی خودش مغلوب اوزون حسن آق قیون لو شد و حکومت ایران بدست آق قیون لو ها افتاد.
جالب است بدانید جهانشاه قره قیون لو شیعه مذهب بود ولی مخالف صفوی ها بود و برعکس، اوزون حسن آق قیون لو سنی بود ولی حامی صفویان بود.

اوزون حسن دختر امپراتور بیزانس را همسری گرفت و با با اروپا متحد شد و با عثمانیها جنگ کرد تا نتوانند به اروپا حمله کنند ولی بالاخره از عثمانی شکست خورد. سال 1514 آناتولی تماما بدست عثمانی افتاد.
ص26

خلاصه کتاب: تشیع و قدرت در ایران (3) [پیشینه قزلباشان مریدان صفویان]

بخش 1 شیعه صفوی و پیدایش آن
ص9
قزلباش عامل گسترش شیعه صفوی
مذهب شیعه در سال 1500 میلادی در ایران رسمیت یافت
مذهب شیعه به زور و ضرب شمشیر به سنیان ایران تحمیل شد.
سربازان صفوی ها ترکهای قزلباش بودند که مرید صوفیان صفوی بودند.
علت ارادت قزلباشان ترک به صفوی ها :
در سال 1402 میلادی تیمور لنگ از عثمانی با تعداد زیادی ترک اسیر شده برمگشت به دیدار شیخ علی صفوی میرود و او از تیمور می خواهد ترک ها را آزاد کند. تیمور چنین می کند و آنان خود را مدیون وی دیدند و مرید صفوی ها میشوند. (برخی مورخین به این روایت تردید دارند.)

پیشینه تاریخی قزلباشان
آنان از اقوام ترک آسیای مرکزی بودند. ترکان در ابتدا غلامان و کنیزان حکام ایرانی و عرب بودند. کنیزان ترک در زیبایی و غلامان در جنگاوری شهرت داشتند لذا برده هایی گران قیمت بودند.

ترکان رفته رفته لیاقت نشان دادند و به کارهای لشکری و کشوری دست یافتند و صاحب مقامات بالای حکومتی شدند و بر ضد اربابان خود که حکام ایرانی و عرب بودند اقدام کردند (حدود 900 تا 1100 میلادی) و سلسله های غزنوی و سلجوقی پدیدار شدند.

سلجوقیان
آل سلجوق نفوذ معنوی و فرهنگی قابل توجهی بر ایران و دیگر کشورهای منطقه داشتند. حکومت سلجوقیان یک کشور بزرگ شامل کشورهای افغانستان و ترکمنستان و ازبکستان و قفقاز و ارمنستان و آذربایجان و ایران و ترکیه و عراق و سوریه و اردن امروزی میشد. اما بین سلجوقیان جنگ شد و سه حکومت سلاجقه عراق، سلاجقه شام، و سلاجقه آسیای صغیر پدیدار شد.

از اتابکان تا خوارزمشاهیان

با افول سلجوقیان اتابکان که معلم های شاهزاده های سلجوقی بودند قدرت گفتند و سپس ترکان خوارزمشاهی قدرت را از اتابکان گرفتند و در این جنگها مردم بدبخت ایران همش در معرض جنگ و کشتار و غارت بودند.

ترکان خوارزمشاهی مثل دیگر ترکها کشتار و ویرانی به ایرانیان هدیه دادند و سپس با قتل تجار و سفرای مغول که برای دوستی با ایران آمده بودند، جنگجویان مغول را به ایران کشاند، ترکها در برابر مغول ها فرار را بر جنگ ترجیح دادند و بخشی هم به سپاه مغول پیوتند در غارت و قتل ایرانیان شریک شدند و این فاجعه حمله مغول بود که همه از آن خبر دارید.

آناتولی پناهگاه ترکان فراری
حاکم سلجوقی آناتولی (ترکیه امروز) مطیع مغولان شد و از حمله مغول در امان ماند. مازندران نیز به دلیل کوه های بلند از دست مغول ها ایمن ماند. ترک های فراری ایران به سمت مازندران و آناتولی رفتند وبیشترشان رفتند آناتولی.
گروهی از این ترکان نیز به خدمت خاندان صفوی درآمدند و بعدها لقبشان قزلباش شد. هسته اصلی ترکان قزلباش مرید و فدایی صفوی ، هفت قبیله بودند:
1) شاملو
2) روملو
3) استاجلو
4) تکه لو
5) افشار [نادرشاه از این قبیله بود؟]
6) قاجار (سلسله قاجار از این قبیله بودند)
7) ذوالقدر
ص15



...

خلاصه کتاب: تشیع و قدرت در ایران (2)

پیشگفتار

فعالیت انقلابیون در راه سرنگونی پهلوی بود.
توجه دولت شاه به کشورهای غربی بود ولی شوروی ها نیز برای کنترل و تعادل تلاش می کرد.
بلوک شرق و غرب از قدرت روحانیون بی خبر بودند و اسنادی که بعدا افشا شد نشان میدهد آنان نفوذ ملایان بر مردم ایران را دست کم گرفته بودند. [به نظر من ، برخلاف نظر دکتر کشاورزی نویسنده این کتاب ، روسیه و انگلیس کاملا از قدرت روحانیون و نحوه چپاول ایران با بهره گیری از ملایان آشنا بودند و این حکومت اسلامی نقشه حکومت انگلیس بوده است ولی مردم و روشنفکران و مبارزان سیاسی ایران بی خبر بودند و انگلیسی ها و ملایان از این عدم آگاهی سود بردند.]

چرا غرب و شرق نیروی ملایان را دست کم گرفته بودند؟
چون منابع آنها حکومت ایران و مبارزان چپ و ملی گرا بودند و آنان هم از قدرت نفوذ ملایان بر مردم و از همچنین اشتیاق ملایان بر قدرت گرفتن بی خبر بودند.
جرقه انقلاب را سکولارها زدند ولی رفته رفته حضور ملایان افزایش یافت تا انکه انقلاب را با زور چماقداران به نفع خود مصادره کردند.

بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب جامعه شناسان جهان شروع به تحقیق در تاریخ کردند تا قدرت تشیع و ملایان را بررسی کنند.

دکتر کشاورزی نیز اسناد متعددی را از زمان صفوی به بعد جمع آوری کرد و این کتاب را نوشت.

لازم به ذکر است صفوی ها سنی مذهب بودند ولی پیروانشان شیعه بودند!! و در آستانه حکومت بر ایران آنان برای پیوند قوی تر با پیروانشان شیعه شدند و نسب سازی کردند و خود را سید نامیدند!!
قبل از صفویان در قرون 4 و پنج هجری قمری نیز حکومت های کوچک شیعه در برخی مناطق ایران شکل یافت که روبه زوال رفتند و برای 5 قرن فقط سنی ها بر ایران یکه تازی می کردند و شیعیان مجبور به تقیه بودند. حکومتهای ترکهای غزنوی و سلجوقی دشمن شیعیان بودند.

برخی شاهان به علل ذکر شده در کتاب ، آزادی دینی میدادند یا به سمت شیعه میرفتند مغولها و ایلخانان و تیموری ها چنین بودند.
اما از زمان صفوی:
1) اکثریت ایرانیان شیعه شدند
2) صفوی ها مذهب رسمی را تشیع کردند ولی شاهان بعدی نیز ناچار به تمکین شدند
3) ملایان دربرابر پادشاهان قد علم کردند
4) تشیع از موضع تدافعی به موضع تهاجمی و ضد دگراندیشان درآمد

اسناد استفاده شده در کتاب:
نویسنده از منابع متعدد استفاده کرده و اسناد قدیمی می تواند تحت تاثیر تعصبات و تمایلات و اعتقادات مذهبی،سیاسی، قبیله ای و نژادی و... نگارش شده باشد.

1) از اسناد معتبر تر استفاده شده و روش اعتبارسنجی در کتاب توضیح داده شده است.
2) اسناد و مدارک دیگر نیز ذکر شده است
3) تاریخ های قمری و میلادی هر دو استفاده شده تا زمان وقایع به آسانی دریافت شود.

همسر ایشان یعنی خانم دکتر منیره کیان هم در نگارش کتاب یاور دکتر کشاورزی بوده اند.
تا ص 6

خلاصه کتاب: تشیع و قدرت در ایران (1)

دوستان از این پس قصد دارم خلاصه کتاب و نکته های کتاب را (اگر درباره اسلام باشد) در این وبلاگ منتشر کنم و فهرست آن را در وبلاگ iranian-books.blogspot.com قرار دهم.

ویژگی نشر خلاصه و نکته های کتاب این است که افرادی که فرصت کافی ندارند می توانند در مدت کوتاهی متن خلاصه شده را بخوانند و استفاده برند.

کتاب تشیع و قدرت در ایران
در این کتاب خواهید دید بارها ملایان در کشور ایران قدرت گرفته اند و چند دهه ستم کرده اند بعد حکومتی ضد آخوند آمده و برای چند سال یا دهه مردم از ظلم آخوند رها شده اند ولی باز دوباره به ملایان متمایل شده اند و خود را زیر ظلم ملا و عقب ماندگی قرار داده اند و این چرخه دائم تکرار شده است!

نام کتاب: تشیع وقدرت در ایران
نویسنده: دکتر بهزاد کشاورزی
انشارات خاوران
چاپ اول، پاریس،پاییز 1379
تیراژ 1000 نسخه
بها 120 فرانک فرانسه 18 دلار آمریکا
Isbn 2-912490-35-9

تبریک بازگشت سایت آزادگی

بازگشت سایت آزادگی را به مدیران و کاربران این سایت وزین تبریک می گویم.
امید است مسئولین سایت در فعالیت های روشنگرانه خود همواره پیروز باشند.

چرا سایت آزادگی ناپدید شده است؟

درود بر دوستان.
سایت آزادگی آزاد ترین سایت رای به لینک است و بعد از بالاترین پر کاربر و پر بازدید ترین سایت رای به لینک می باشد. در حالیکه سایت بالاترین معمولا به لینکها گیر میدهد و به بهانه های مختلف کاربر یا سایتی را بلوک می کند آزادگی چنین نبود و بهترین سایت رای به لینک بود.
امید است برای مدیران این سایت اتفاقی نیفتاده باشد و به زودی مشکل حل شود و به فعالیت خود ادامه دهند.
با آرزوی سلامتی و پیروزی برای مدیران آزادگی.
این لینک را هم بخوانید: