معجزات مربوط به شفا یافتن بیماران

نگارنده (گان):آرش بیخدا

خیلیازدوستان وقتیبا آنها از بیخداییصحبت میکنیم ویا حقانیت اسلام را برایآنها زیر سوال میبریم در مورد معجزات امامان و شفایافتگان صحبت میکنند ومثلا میگویند فلان شخص فلان بیماریرا داشت و به حرم امام رضا رفت و شفایافت، حال چگونه میتواند کل این قصه امامت و اسلام و پروردگار دروغ باشد؟

بسیاریاز ادعاهاییکه در این موارد مطرح میشود بر میگردد به بیماریهایعصبیمثل فلج ویا بیماریهایمیکروبیویا سرطانی. توجه داشته باشید که دربسیاریاز این موارد عزیزان برایامتیاز دادن به امامانشان نمک قضیه روزیاد میکنند و به شدت اغراق میکنند. بنابر این بسیاریاز این مواردیکهمطرح میشود پشت سرش هزاران جور دروغ و کلاه برداریو شیادیبا اهداف مشخصاقتصادیو عقیدتیوجود دارد، نوشته زیریکیاز اسنادیست که احمد کسرویدرباب همین شیادیها در اثر خود آورده است

.
متاسفانه در بین مردم به ویژه مردم مشرق زمین، خرافه و حرف مفت طرفداربیشتریتا واقعیت دارد و مردم خیلیبیشتر دوست دارند باور کنند چیزهایعجیبو غریب و متافیزیکیو جادوییکه در تخیلات و داستانها ذکر میشوند واقعاوجود دارند. خرافات همواره طرفداران بیشتری از واقعیات دارند. زیرا خرافات برای مردم خوش آیند هستند و مردم نسبت به آنها میل بیشتری دارند تا نسبت به توضیحات دقیق و و صحیح علمی و معمولاً امیال انسانها بر عقلانیت آنها پیروز میشود، یعنی اگر چیزی خلاف میلیشان باشد حتی اگر درست هم باشد تمایل چندانی نسبت به آن نشان نمیدهند.

گذشته از اینکه اکثر کسانیکه ادعا میکنند شفا یافته اند، به سادگی دروغ میگویند ،، در واقع عده ای نیزهستند که واقعا دراثر حضور در اماکن مقدس(!) از بیماریهاییرهاییپیدا میکنند و تیمارمیشوند. ولی بجای پذیرفتن دلایل خرافی باید دید واقعاً این اتفاق برای چه می افتد و ریشه آن در کجا است.

وجود داشتن بیماریدر بدن برایشخص استرس و ترسهاییایجاد میکند که ایناسترسها و ترسها امروزه قابل بررسیو موشکافیدقیق هستند، در بسیاریاز مواقع وقتیچنین استرسهاییدر بدن وجود دارند کار مبارزه با عوامل بیماریبرایسیستمدفاعیبدن دشوار میشود. استرس بر روی سیستم عصبی بدن، سیستم دفاعی و ترشحات هورمونی به طور مستقیم تاثیر منفی میگذارد، حتی گفته میشود استرس مادر بسیاری از بیماری ها است و همه باید بیاموزند که چگونه خود را از آرام سازند و از استرس رهایی یابند. بنابر این گروهیاز بیماریها را میتوان باروانکاویو استرس زداییاز بین برد، یعنی با امیدواری دادن و تلقین کردن میتوان بسیاری از بیماری ها را از بین برد و خیلیوقتها ممکن است این اتفاق بیافتدیعنیشخص وقتیدرون حرم میرود واقعا به خود تلقین میکند که خوب خواهد شد واین تلقین بر بدن ویتاثیر میگذارد، تلقین در انسان از قوت بسیار بالاییبرخوردار است و با تلقین میتوان تغییرات محسوسیدر سیستم هایمختلف بدن ازجمله سیستم دفاعیبدن ایجاد کرد. برای همین است که در مورد بسیاری از بیماریها پزشکها از اطرافیان بیمار میخواهند که به او روحیه بدهند و به او تلقین کنند که خوب خواهد شد.

گروهیدیگر از بیماریها که جنبه عصبیدارند و به سیستم عصبیبدن مربوطمیشود از جمله بیماریفلج نیز در بسیاریاز مواقع توسطیک محرکروانیفوقالعاده زیاد که بطور ناگهانیبه شخص وارد میشود (در اثر هیجانات) میتواندرویسیستم عصبیشخص اثر کند و بیماریویرا تا حدود زیادیدرمان کند. زیگموند فروید نیز که خود از بیخدایان بزرگ خود با انجام عمل مشابهی کودک فلجی را درمان نمود. در اکثر مواردیکه میگویند شخصیشفا پیدا کردهیکیاز این دو اتفاقیاد شده افتاده است و این هیچ ربطیبه امام رضا ویا حضرت معصومه ویا وجود خداندارد. این اتفاق به این دلیل نمی افتد که فرد بیمار وارد حرم شده است و یا شخصی که نظر کرده امامان است دستش را بر روی سر او کشیده است، این اتفاق میتواند با وارد شدن به یک معبد بودایی، یک کلیسا، کنیسه و یا هرجای دیگر اتفاق بیافتد. حتی یک متخصص روانشناسی نیز میتواند چنین کاری را انجام دهد، بنابر این، شفا یافتن این بیماران نه معجزه امامان است نه بخاطر قداست یک مکان و یا الطاف الهی و...، برایاثبات این حرف دلایل دیگریمیآوریم.

اگر شمایک مسافرت به نقاط دیگر جهان بکنید خواهید دید که در گوشه کناردنیا نیز مواردی از این قبیل بسیار وجود دارند، مثلا در هندوستان معبدهاییوجود دارد کهمانند حرم امام رضا مردم از تمام نقاط جهان آنجا میروند تا شفا پیدا کنند واتفاقاً آمار شفایافتگانشان بسیار بیشتر است از آمار شفایافتگان حرم امامرضا و خانواده اش است. گروهیاز افراد مانند سایبابای کلاه بردار در هندوستان از شهرت جهانیدر اینزمینه برخوردار هستند، حال اگر حقانیت با امام رضا است چرا سایبابامیتواند با تبلیغ مفاهیم هندوئیسم و بودیسم و سایر مکاتب غیر الهی که صد در صد مخالف با مفاهیم اسلامیهستندو از دید اسلامیهندو ها کاملا باطل و مشرک و کافر هستند و بودیست ها هم که اساساً خدا را انکار میکنند و بیخدا هستند، چرا باید سایبابایک هندویکافر و مشرک و دشمن اهل بیت بتواند مردم را بیشتر از امام رضاشفا دهد؟ این چه عنایت غلطیست که پروردگار به این هندوی کافر کرده است؟

یا مثلا در امریکا شخصیبه نامبنیهینیک کانالتلویزیونیراه انداخته و با استناد به همین معجزات و... مردم را به پرستشعیسیمسیح فرا میخواند، ویمسیح را پسر خدا میداند و این از دید قرآنی (سوره توبه آیات 29 تا 32) فوق العاده گناه و شرک بزرگیمحسوب میشود اماآیا خداوند همچنان به چنین شخصیاین قدرت شفا دادن را داده است؟ در قرآن اشاره شده است که هرکس چیزی غیر از خدا را بپرستد به همراه آن چیز در آتش جهنم خواهد سوخت (سوره انبیا آیه 98)! چطور ممکن است بنی هین که قرار است در آتش بسوزد در این دنیا اینقدر کرامات داشته باشد؟ البته بنی هین نیز طبیعتاً مانند اکثر افراد مشابه و مذهبیون ازاین کار صرفه مالی بسیار بالای میبرد و کانالهای تلویزیونی رسمی دنیا در مورد دروغین بودن ادعاهای او چندین بار برنامه هایی را ساخته اند. اساساً داستان معجزه و شفا در مسیحیت بسیار بسیار قوی تر است و از روشهای اصلی شستشوی مغزی مسیحیان تحریک قربانیان به معجزه و شفا است، و از آنجا که اهل تسنن چندان به چنین چیزهایی اعتقاد ندارند میتوان گمان کرد که همچون مراسم عذاداری و رده بندی های مذهبی این افکار نیز از مسیحیت وارد تشیع شده باشد.

جواب به اینگونه پرسشها را تنها با همان دو روشیکه در اکثر این مواردشفا انجام میشود میتوان به روشنیداد. شفایافتن به این ربطیندارد که شخصبه حرم امام رضا میرودیا به معبد هندو ها میرودیا به مراسم آقایبنیهینمیرود، شفایافتن به این ربط ندارد که طرف الله میپرستدیا گاویا مسیح ویهووه. حتیکافران هم میتوانند اینگونه خود درمانیکنند، امروزه موسسات ومراکز زیادیدر جهان وجود دارند که بدون استفاده از تعالیم دینیهمان کاریرا انجام میدهند که مریض هایزیادیبرایانجام آن به حرم امام رضا میروند.

روشها و حتیحرکات ورزشیمانندیوگا و روشهایتلقین کردن، خنده درمانیوبسیاریاز سایر روشها امروز برایشفایافتن (Healing) وجود دارد و در جاهایمختلف حتیرسم ها و عادتهایمختلفینیز برایاین کاروجود دارد. بعنوان مثال در کشور خودمان در گذشته نه چندان دور در کشورخودمان وقتیخانمیباردار نمیشد پیشیکیاز علما (!)یاسلام میرفت و اینمردان روحانیبزرگوار دور ناف این خانم دعا مینوشتند و تا شفا بیابد و خوبچون این عمل در راه خیر بود هیچ اشکاینداشت که علمایاسلام بدن این خانمرا ببینند و شاید حتیثواب هم داشت! دعا نویسیو مهره اندازیو این جورحرفها هم از رسومات خرافیقدیمیماست که احتمالا به دلایلیکه آورده شد بعضیوقتها خیلی خوب هم کار میکرده است، و هم موجب شفا یافتن بیماران و هم موجب شادی روح و تجدید روحیه علمای اسلام میشد.

اما مهم این است که دامنه این مریضیها زیاد گسترده نیست و همانطور کهگفته شد به بیماریهایمشخصیمربوط میشود، بعنوان مثال دیده نشده که شخصیبتواند جراحت ویا قطع عضو بدن خود را شفا دهد، ویا بسیاریاز بیماریهایویروسیبه هیچ عنوان قابل شفایافتن نیستند. از کسانیکه این ادعا رامیکنند بخواهید که برایرفع بیماریهایخود پیش دکتر نروند، (فرقه هایی از مسیحیت چنین باوری دارند و هرگز از خدمات پزشکی استفاده نمیکنند) و بروند حرمامام رضا ویا اینکه از ایشان بپرسید چرایک بیمارستان بزرگ در طبقه دومبارگاه امام رضا درست نمیکنند ویا اینکه از آنها بخواهید که دستشان را درمقابل شما قطع کنند و به حرم امام رضا بروند و با دست سالم برگردند، مسلماًچنین کارینخواهند کرد چون خودشان میدانند دروغ میگویند. چند وقت پیش آیت الله سیستانی بزرگترین مرجع شیعه برای درمان خود به انگلستان رفته بود تا زیر دست یک عده کافر از خدا بیخبر نجس درمان شوند، باید از ایشان پرسید مگر امام رضا چلاق هستند که شما برای درمان میروید انگلستان؟ چرا تشریف نمیبرید مشهد؟ پرسش دیگر این است که چرا دست مبارک نماینده پروردگار بر روی زمین و نایب امام زمان آیت الله خامنه ای توسط این 12 امام حاضر و غایب شیعه شفا نمی یابد؟ ایشان چقدر با دست خودش قبر امام رضا را دستمال کشیده و کف ضريح مقدس را تی کشیده است؟ چرا دست ایشان در این همه مدت شفا نیافته است؟ یکی دیگر از مسائلی که امامان و خدا و معجزه گران از درمان آن عاجز هستند مسئله ضعف در بینایی است، که آزمایش آن بسیار ساده است، تابحال دیده نشده است شخصی ادعا کند معجزه ای رخ داده است و دیگر از عینک استفاده نمیکند.

یکینیست به اینها بگوید آخر اگر این امامان اینقدر قدرت متافیزیکیداشتند چرا همگیکشته شدند و بعضاً توسط زنان خودشان کشته شده اند، ویاچرا این امام سجاد از اول تا آخر عمرشان چرا اینقدر مریض بودند و شفانیافتند ویا چرا پیغمبر اسلام خودش را شفا نداد تا بتواند بچه دار شود واینقدر زحمت زن عوض کردن را بخود ندهد؟

در واقع قضیه معجزه و شفا آنگونه که توسط مسلمانان مطرح میشود گذشته از اینکه مضحک و بر خلاق قوانین فیزیکی و طبیعی است، بر خلاق خود تعالیم قرآنی نیز هست. یعنی حتی اگر یک مسلمان هم معقول باشد و دست از تعصبات بردارد و به قرآن مراجعه کند خواهد دید که قرآن به وضوح نشان میدهد که پیامبر اسلام نه غیب میدانسته است نه معجزه ای داشته است. حال که خود پیامبر اسلام چنین بوده است، چگونه ممکن است امامان چنین نیروهایی داشته باشند؟

سوره انعام آیه 50

قُل لاَّ أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَآئِنُ اللّهِ وَلا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَى إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَفَلاَ تَتَفَكَّرُونَ.

(ای محمد) به آنها بگو من نمیگویم گنجهای خداوند در نزد من است و از غیب خبری دارم یا اینکه من فرشته ام. من تابع الهام ضمیر و رساندن وحی هستم.

سوره اعراف آیه 188

قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ.

بگو: من مالک سود و زیان خود نیستم، مگر آنچه خدا بخواهد. و اگر علم غیب میدانستم بر خیر خود بسی می افزودم و هیچ شری به من نمیرسید. من کسی جز بیم دهنده و مژده دهنده ای برای مومنان نیستم.

سوره اسراء آیه 59

وَمَا مَنَعَنَا أَن نُّرْسِلَ بِالآيَاتِ إِلاَّ أَن كَذَّبَ بِهَا الأَوَّلُونَ وَآتَيْنَا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُواْ بِهَا وَمَا نُرْسِلُ بِالآيَاتِ إِلاَّ تَخْوِيفًا.

مارا از نزول معجزات باز نداشت، مگر اینکه پیشینیان تکذیبش میکردند. به قوم ثمود به عنوان معجزه ای روشنگر ماده شتر را دادیم. بر آن ستم کردند. و ما این معجزات را جز برای ترسانیدن نمیفرستیم.

سوره انعام آیه 37

وَقَالُواْ لَوْلاَ نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّ اللّهَ قَادِرٌ عَلَى أَن يُنَزِّلٍ آيَةً وَلَـكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ.

وگفتند: چرا معجزه ای از پروردگارش بر او نازل نشده؟ بگو خدا قادر است که معجزه ای فرو فرستد. ولی بیشترینشان نمیدانند.

این آیات به وضوح ضعف محمد در انجام دادم عملی خارق العاده در زمان خودش را نشان میدهند، اما مسلمانان بعد از مرگ محمد شروع به افسانه سازی در مورد خود او و امامان کردند.

 همچنین شایان ذکر است موسسه جیمز رندی مبلغ یک میلیون دلار را به هرکس که بتواند در شرایط علمی و مشاهده دقیق ثابت کند از نیروهای ماورای طبیعت برخوردار است یا عملی غیر طبیعی را انجام دهد یا انجام گرفتن آنرا نشان دهد پاداش میدهد، برای اطلاعات بیشتر به نوشتاری با فرنام جایزه یک میلیون دلاری موسسه جیمز رندی مراجعه کنید.






هیچ نظری موجود نیست: