نگارنده (گان):آرش بیخدا
مسلمانانوقتیآیاتزشتوغیرانسانیتازينامهرادرموردکشتارورفتارزشتبامشرکانوکافرانميشنوند (برایخواندنقسمتیازاينآياتبهبخش آيات جنايي تازينامهمراجعهکنيد) دوبارهخودپیامبرميشوندومنظورجدیدیبرایخداوندقاسمالجبارینميسازند! نظرشمابرایمامحترماستامامابانظرشماواسلامیکهشماپيامبرشهستیدمشکلینداریم (بهايرانحملهکنیدبااسلامجدیدتانبعداسلامشماراهمبررسیونقدخواهیمکرد) بلکهمابااسلاممحمدوتازینامهاشاشکالداریمومحمدوتازینامهاشکافرراچنینتعریفمیکنند.
فصلاول : شناختكافر،اهلكتابومشرك
1 - معناىلغوىكفرومصاديقآن
2 - معانىنُهگانهكفردرتازينامه
1 - انكاراصولدين
2 - انكارتوحيدويگانگىخدا
3 - انكاررسالتحضرتمحمد(ص)
4 - انكارطاغوت
5 - كفراننعمت
6 - تركفرايضووظايفدينى
7 - ارتكابمعصيت
8 - بيزارىوبرائت
9 - كشاورزى
درپرتوكلاممعصوم(ع)
3 - معانىپنجگانهكفردراحاديث
1 - انكاريگانگىخداونديابرخىصفاتاو،ياشكدرآنها
2 - انكارنبوتعامهياخاصه
3 - انكارمعاديابرخىازخصوصياتآن
4 - انكارامامت
5 - ارتكابمعصيت
4 - معانىپنجگانهكفروكافردراصطلاحفقه
گفتاراوّل: معناىكفر
1 - معناىلغوىكفرومصاديقآن
هرچنددراينكتابخصوص ?اهلكتابومشركان? مطمحنظرند،اماازآنجاكهفقيهانشيعىدررسالههاىعمليهخويشاز ?كافر? بهعنوانيكىازنجاساتنامبردهواهلكتابومشركانمشمولاينعنوانهستند،لذاآشنايىبامفهومعنوانكفروكافر،بهويژهدرفرهنگوقاموستازينامهوحديثازبايستههاىآغازينتحقيقاستتاحدودومرزهاىموضوعواقعىكتابمشخصترگردد:
واژه ?كفر? ازنظرلغتشناسانعربيكمعناىكلىداردوآن ?پوشاندن? است. معانىديگراينواژه،مصداقهايىازهمينمعناىكلىمىباشند،ازقبيل:
1 - كفردربرابرايمانكهبهمعناىپوشاندنوانكارحقايقى،ازقبيلخدا،قيامت،نبوتپيامبران،آياتنازلشدهبرپيامبرانو ... است .
2 - كفراننعمتدربرابرشكرنعمت،كهبهمعناىناديدهگرفتننعمتاست.
3 - كافربهمعناىشب،كهپردهسياهوظلمترابرهمهاشيامىافكند.
4 - كفربهمعناىكشاورزى،وكافر؛يعنىكشاورز،كهبذررادرزمينپنهانمىكند.
5 - كفربهمعناىپوشيدنزرهجنگىكهسربازانبدنخويشراباآنمىپوشانند.
بسيارىازلغتشناسانبزرگعرباينمعانىرامصاديقىازهمانمعناىكلىدانستهاند،ازقبيلراغبدر ?مفردات?(1)،ابنفارسىدر ?معجممقاييساللغة?،(2) ابنمنظوردر ?لسانالعرب?،(3) جوهرىدرصحاحاللغة،(4) زبيدىدر ?تاجالعروس?(5) وطريحىدر ?مجمعالبحرين?.(6)
2 - معانىنُهگانهكفردرتازينامه
اينواژهكهبيشازپانصدباربهشكلهاوصيغههاىگوناگوندرتازينامهكريمبهكاررفته،باتوجهبهاشتقاقازمعناىكلىلغوىآندرنهمعنااستعمالشدهاست؛بهتعبيرديگرمىتوانهمهموارداستعمالآنرادرتازينامهدرنهمعنادستهبندىكرد:
1 - انكاراصولدين
ايننوعكفرويژهملحدان،زنادقهوماديوناستكهبهطوركلىمنكرِماوراىمادهاند.
نمونهآياتىكهكفردرآنهابدينمعناست،عبارتاستاز:
- ?كيفتكفرونباللَّهوكنتمامواتاًفاحياكم ...?؛(7)
- ?ومامنعهمانتقبلمنهمنفقاتهمالاانهمكفرواباللَّه...?؛(8)
- ?انالذينيكفرونباللَّهورسله...?؛(9)
- ?اولئكالذينكفرواباياتربهمولقائه ?؛(10)
- ?... ومنيكفرباللَّهوملائكتهوكتبهورسلهواليومالآخرفقدضلّضلالابعيداً?.(11)
2 - انكارتوحيدويگانگىخدا
كفردراينمعنا،معادل ?شرك? استوشاملهمهمشركان،اعمازثنويه،قائلانبهتثليث،بتپرستانونيزفرقههاىمشركازبيناهلكتابنيزمىباشد. نمونهآيات:
- ?لقدكفرالذينقالواانّاللَّهثالثثلثة...?؛(12)
- ?لقدكفرالذينقالواانّاللَّههوالمسيحابنمريم ...?.(13)
3 - انكاررسالتحضرتمحمد(ص)
ايننوعازكفرشاملهمهمردم - غيرازمسلمان - حتىپيروانديگراديانآسمانىنيزمىشود،كهدرآياتىچندمطرحشدهاست،ازجمله:
- ?ويقولالذينكفروالستمرسلاً?؛(14)
?مايودّالذينكفروامناهلالكتابولاالمشركينانينزّلعليكممنخيرمنربكم ...?.(15)
4 - انكارطاغوت
چنينكفرىپسنديدهوبرهرمؤمنىبايستهاست؛زيرالازمهاعتقادبهخداوند -تباركوتعالى- كفرورزيدنبهديگرخدايانوشركاىادعايىوطاغوتهاست؛چنانكه ?لااله? ركنمقدمبر ?الّااللَّه? است؛بهعنواننمونه:
- ?فمنيكفربالطاغوتويؤمنباللَّهفقداستمسكبالعروةالوثقى...?.(16)
5 - كفراننعمت
كفربدينمعنادربرابر ?شكر? وبهمفهومناسپاسىوبهكارگيرىنعمتدرمسيرناخشنودىخداوندوولىّنعمتاست. نمونهآيات:
- ?واذتأذّنربكملئنشكرتملازيدنكمولئنكفرتمانّعذابىلشديد?؛(17)
- ?هذامنفضلربّىليبلونىءَاشكراماكفر...?؛(18)
- ?فاذكرونىاذكركمواشكروالىولاتكفرون?؛(19)
- ?فكفرتبانعماللَّهفأَذاقهااللَّهلباسالجوع?.(20)
6 - تركفرايضووظايفدينى
تازينامهكريمدربرخىموارد،تركواجبودستورهاىدينى،ازقبيلحجّراكفرناميدهاست،مانند:
- ?وللّهعلىالناسحجالبيتمناستطاعاليهسبيلاًومنكفرفاناللَّهغنىعنالعالمين?.(21)
7 - ارتكابمعصيت
تازينامهكريمدرچندينمورد،اقدامبهمحرماتومعاصىراكفرخواندهاست،مانندجادوگرىشياطيندرزمانحضرتسليمانكهمنجربهجدايىزنوشوهرازيكديگرمىشد،همچنينجناياتوجرايمبنىاسرائيل،مثلكشتاروآوارهكردنمردمبىگناه،اخّاذىوامثالآن.
- ?واتّبعواماتتلواالشياطينعلىملكسليمانوماكفرسليمانولكنالشياطينكفروايعلّمونالناسالسحر...?؛(22)
- ?ثمانتمهؤلاءتقتلونانفسكموتخرجونفريقاًمنكممنديارهمتظاهرونعليهمبالإثموالعدوانوانيأتوكمأسارىتفادوهموهومحرمعليكماخراجهمافتؤمنونببعضالكتابوتكفرونببعض ...?.(23)
8 - بيزارىوبرائت
تازينامهكريمدرچندموردواژهكفررابهمعناىبيزارىبهكاربردهاست،ازآنجمله:
- ?ثميومالقيمةيكفربعضكمببعضويلعنبعضكمبعضاًومأويكمالنارومالكممنناصرين?؛(24)
- ?قدكانتلكماسوةحسنةفىابراهيموالذينمعهاذقالوالقومهمانّابُراؤامنكمومماتعبدونمندوناللَّهكفرنابكموبدابينناوبينكمالعداوةوالبغضاءابداًحتىتؤمنواباللَّهوحده...?؛(25)
- ?وقالالشيطانلماقضىالامراناللَّهوعدكموعدالحقووعدتكمفاخلفتكم ... انىكفرتُبمااشركتمونمنقبل ...?.(26)
9 - كشاورزى
تازينامهكريمدريكموردكفررابهمعناىكشتوپنهانكردنبذردرزيرخاكبهكاربردهوبركشاورزاننام ?كُفّار? اطلاقكردهاست:
- ?اعلمواانماالحيوةالدنيالعبولهووزينةوتفاخربينكموتكاثرفىالاموالوالاولادكمثلغيثاعجبالكفارنباتهثميهيجفتريهمصفرّاً?.(27)
درپرتوكلاممعصوم(ع)
استعمالكلمهكفردرتازينامهكريمممكناستبراىعدهاىسبباينابهامشودكهچرااينمعانىيكسانوسازگارنيستند؟امامصادق (ع) پاسخاينسؤالرابهصورتتحليلىوتقسيمانواعمعانىمتعددكفربراىيكىازراويانبيانداشتهواينشيوهدستهبندىآياتواطلاقاتگوناگونرابهمسلمانانتعليمدادهاست. حضرتدراينحديثشريفاكثرمعانىذكرشدهرادرپنجگروهدستهبندىكردهكهشايستهاستآنرابهعنوانسندوشاهدىبرتقسيماتمعانىكفرونيزدرسىازآنپيشواىبزرگوارنقلكنيم:
زبيرىمىگويدبهامامصادق (ع) عرضكردم: معانىكفردرتازينامهرابيانفرماييد!
حضرتفرمود: واژهكفردركتابخدابهپنجمعنااستعمالشدهاست:
1 - كفرجحودبهمعناىانكارربوبيتخداوندوگفتهكسانىاستكهمىگويندنهخدايىاستونهبهشتىونهجهنمى. اينعقيدهدوگروهاززنادقهاستكهادعامىكنندهيچعاملىجزروزگار،مارافانىنمىكند. آنانايندينرابدونتحقيق،بااندكخوشايندىبراىخويشبرگزيدهاند،چنانكهخداوندمىفرمايد: ?آنانفقطتابعگمانخويشهستند.? ودربارهآنهامىفرمايد: ?آنانكهكافرشدند - چهآنانراانذاركنىيانه - ايماننخواهندآورد.?؛يعنىيگانهپرستنخواهندشد.
2 - معناىديگر،انكارآگاهانهاست. چنينكسىحقانيتچيزىراكهبرايشاثباتشده،انكارمىكند،چنانكهخداوندمىفرمايد: ?آناندرحالىكهيقينبهآنداشتند،ظالمانهوبرترىجويانهانكارشكردند?.
3 - كفراننعمت،چنانكهخداوندسخنحضرتسليمانرانقلمىكندكه: ?اينتفضلپروردگارمناستتامرابيازمايدكهشكرخواهمكردياكفرانخواهمورزيد. هركسىشكرنمود،براىخودششكركردهوهركسكفرانبورزد،پسخداىمنبىنيازوبخشندهاست.? وفرمود: ?اگرشكركنيدافزونتانخواهمكردواگركفرانورزيد،هماناعذابمنسختاست.? وفرمودهاست: ?پسبهيادمنباشيدتابهيادشماباشموشكرمرابهجاىآريدوكفرانمننورزيد?.
4 - تركآنچهراكهخداوندبدانامركردهاست،چنانكهفرمودهاست: ?آنگاهكهازشماپيمانگرفتيمكهخونخويشرامريزيدويكديگرراازديارتانبيروننكنيد،شمااقراركرديدوشهادتداديد،سپساكنونخويشتنرامىكشيدوگروهىازخودتانراازديارشاناخراجمىكنيدوبرآنانباگناهوتجاوزغلبهمىكنيدواگرخويشرااسيرشماكنند،فديهمىگيريدوحالآنكهاخراجآنانبرشماحرامبودهاست. آيابهبرخىازكتابخداايمانمىآوريدوبهبرخىديگركفرمىورزيد؟پسمجازاتآندستهازشماكهاينگونهعملكنند،چيست؟?
خداوندبهموجبتركدستورالهىنسبتكفربهآنهادادهاست،وگرچهنسبتايمانهمبهآناندادهاست،اماايمانراازآنهانپذيرفته،هيچسودىبرايشاننزدخداندارد.
?پسمجازاتاينگروهازشماكهچنينكنندچيست،غيرازخوارىدرزندگىدنيا؟ودرروزقيامتبهسوىسختترينعذابراندهمىشوندوخداوندازكردارشماغافلنيست?.
5 - برائتوبيزارى،چنانكهخداوندسخنحضرتابراهيمرانقلمىكندكهبهگمراهانامتشگفت : ?ماازشمابيزاريموبينماوشمادشمنىوبغضهميشگىاست،تاوقتىكهشماايمانبهخداىيگانهآوريد.? وچنانكهخداوندبيزارىابليسراازدوستانش ( برخىازآدميان) نقلمىكندكه: ?منازشركورزيدنسابقتاننسبتبهخودمبيزارىمىجويم.? وفرمود: ?شماغيرازخدابتهايىرااتخاذكرديدكهفقطبهخاطرعلاقههاىدنيوىاست،اماروزقيامتهرگروهازشماازديگرىبيزارىخواهدجستواورالعنخواهدكرد?.(28)
درپايانيادآورمىشودكهدقتدرحدودومرزهاىهريكازمعانىذكرشده،لازماست؛زيراممكناستگروهىازافرادمشمولكفروكافربهبعضىازمعانىباشندومشمولكفربهمعانىديگرنباشند. بايددقتداشتكهاحكاموقوانينويژههرمعنا،بهمشمولانهمانمعنااختصاصداردونبايدبهمنسوبانبهكفردرمعانىديگر،سرايتدادهشود؛مثلاًيهودونصاراكافربهمعناىسومهستند،اماكافربهمعناىاولنيستند. بايددقتشودكهآياتمربوطبهكافرانبهمعناىاول،براهلكتابتطبيقنشود. ديگرمعانىذكرشدهنيزچنيناند.
3 - معانىپنجگانهكفردراحاديث
كفردراصطلاحتازينامهوحديثچندانتفاوتىبايكديگرندارد؛زيراپيامبراكرم(ص) وائمهاطهار (ع) مترجمانوحىخداوشارحانتازينامهاند. برايناساس،مىتوانيممجموعهمعانىواژه ?كفر? راكهدراحاديثكتابشريفبحارالانواردربيشازپنجهزارمورد،باشكلهاوصيغههاىگوناگونبهكارگرفتهشده،درپنجگروهدستهبندىكنيم:
1 - انكاريگانگىخداونديابرخىصفاتاو،ياشكدرآنها
ايننوعكفرشاملهمهملحدان،ماترياليستها،مشركان،بتپرستانولاادريونمىشود.
نمونهاىازاينروايات :
- ?منقالبالتشبيهوالجبر،فهوكافر?؛(29)
- ?الإرتيابهوالكفر?؛(30)
- ?فانهولاءائمةالكفر?.(31)
2 - انكارنبوتعامهياخاصه
ايننوعكفرشاملهمهمنكرانكتبآسمانىونيزمنكرانتازينامه،ماننديهوديانومسيحيانمىشود.
نمونهاحاديث :
- ?منردّكتاباللَّه،فهوكافر?؛(32)
- ?قلت: منالكفار؟قال : الكافربجدّىرسولاللَّه?.(33)
3 - انكارمعاديابرخىازخصوصياتآن
دربرخىاحاديثمنكرانبرخىخصوصياتومسائلفرعىمعاد،مانندمعتقدانبهتناسخنيزكافرشمردهشدهاند،ماننداينحديثكه ?منقالبالتناسخفهوكافر?.(34)
4 - انكارامامت
بخشىازرواياتمشتملبرواژهكفر،دربارهمنكرانامامتعلىابن - ابىطالب(ع) ياهمهامامانمعصوم (ع) وحتىمنكرانامامتبرخىازآناناست؛زيرااگرمعناىلغوىكفر،پوشاندناست،قهراًپوشاندنيكىازحقايقمهمدين؛يعنىامامتورهبرىالهىدوازدهاماممعصوم (ع) تاقيامت،مصداقكفراست. البتهپيشترنيزيادآورىكرديمكهاينمعانىگوناگونيكساننيستندونبايدهمهمصاديقكافررادريكرتبهودرجهداشت.
ايننوعاحاديث،هرگونهانحرافازمسيرامامتدوازدهامام (ع) راكفرشمردهاند،ازقبيلمنازعهباعلى (ع) درامرخلافت،دشمنىبااو،ردّكردنحكم،سخنوولايتايشان،ردّوانكارامامتوولايتهمهائمه(ع)،نشناختنامامزمان(ع) ،شكدرامامتحضرتعلى (ع)،شكدركفرستمگراننسبتبهعلى(ع) ،تقدموتأخرنسبتبهموضعگيرىهاوعملكردعلى (ع) وتوقفدرامامتهريكازامامان.
5 - ارتكابمعصيت
بيشتراحاديثىكهواژهكفردرآنهابهكاررفته،بهانواعگناهان،بهويژهبهگناهانكبيرهمربوطاست. ايننوعكفر،بسيارىازمسلمانانراشاملمىشود،اماروشناستكهايندرجهازكفرباكفربهمعانىقبلتفاوتزيادىدارد. احاديثپيامبراكرم (ص) وامامانمعصوم(ع) گناهانفراوانىرادرحكمكفردانستهاند؛ازجمله: جرأتبرارتكابگناهانكبيره،بدعتگذارى،لواط،تركنماز،تقيهوحج،شرابخوارى،جادوگرى،ناسپاسىدربرابرمادر،پناهدادنبهبدعتگذار،سبكشمردنحدودالهى،نسبتدادنكفربهمسلمان،دوستىورزيدنباكفاروامثالآنها. نمونهاحاديث :
- ?مناجترءعلىارتكابالكبائر،فهوكافر?؛(35)
- ?قلتلابىعبداللَّه: عنماادنىمايكونبهالعبدكافراً؟قال: انيبتدعشيئاً،فيتولىعليهويبرأممّنخالفه ?؛(36)
- ?مناوىمحدثاًفهوكافر?؛(37)
- ?اللواطمادونالدبر،والدبرهوالكفر?؛(38)
- ?الصلوةمفرقةبينالمسلموالكافر?؛(39)
- ?تاركالتقيةكافر?؛(40)
- ?تاركالحج - وهويستطيع - كافر?؛(41)
- ?شاربالخمركافر?؛(42)
- ?الساحركافر?؛(43)
- ?فانّكفرالنعمةمنالامكفر?؛(44)
- ?المتخفّبالحد...كافر?؛(45)
- ?اذاقاللاخيهكافر...كفراحدهما?؛(46)
- ?مناخىكافراً... كانكافراً?؛(47)
4 - معانىپنجگانهكفروكافردراصطلاحفقهشيعه
فقيهانشيعهبهپيروىازتازينامهواحاديثپيامبراكرم(ص) وائمه(ع)،واژهكفررادرپنجمعنابهكاربردهودرمجموع،پنجگروه - باتوجهبهاختلاففتاوا - دراصطلاحفقهوكلماتفقهاكافرشمردهشدهاند:
1 - منكرانخداوندياماديون؛
2 - مشركان؛
3 - پيروانديگراديانآسمانى،مثلاهلكتاب (يهوديان،مسيحيانوزردشتيان)؛
4 - منكرانضرورياتدينباآگاهىازضرورىبودنآن،حتىخوارج،ناصبيانوبرخىازغلاة؛
5 - منكرانامامت.
فقيهانشيعهدركافربودنسهگروهاولاتفاقنظردارند،امانظرآنهادربارهگروهچهارممختلفاست؛زيرابرخىازفقيهان،همهدستههاىنامبردهدرآنگروهراكافرونجسمىدانندوبرخىديگرگرچههمهآنهارانجسمىدانند،برخىراكافرنمىدانند،همچنانكهگروهىنجاستآنهاراهممنكرند.
دربارهگروهپنجمهمهرچندتقريباًهمهفقهاىشيعهمنكرانامامتراكافرندانستهاند،تعداداندكىازآنها،دستهپنجمراكافربهمعناىمنكرحقيقتامامتشمردهاند.
لازماستبرايننكتهتاكيدشودكهگرچهشماراندكىازعلماىشيعهعنوانكافربهمعناىخاصنوعپنجمرابرغيرامامىاطلاقكردهاند،ايناستعمالدراصطلاحعلمفقهتأثيرىنگذاشتهوواژهكافردراصطلاحفقهوفقهاىشيعهدرچهارمعناىاوّلمنحصراست،وهرجاسخنازكافرواحكامكافراست،مقصودهمانگروههاىچهارگانهاست.
1 - راغباصفهانى،المفرداتفىغريبالتازينامه،ص 433: ?الكفرفىاللغةسترالشئ،ووصفالليلبالكافرلسترهالاشخاص،والزراعةلسترهالبذرفىالارض ... وكفرانالنعمةلسترهابتركاداءشكرها،واعظمالكفرجحودالوحدانيةاوالشريعةاوالنبوه ...?.
2 - معجممقاييساللغة،ج5،ص91: ?كفر ( الكافوالفاءوالراء) اصلصحيح،يدلعلىمعنىواحدوهوالستروالتغطيه،يقاللمنغطىدرعهبثوبقدكفردرعه، ... والكفرضدالايمان،سمىبهلانهتغطيةالحقوكذلككفرانالنعمةجحودوسترها?.
3 - لسانالعرب،ج5،ص144: ?الكفرنقيضالايمان ... والكفركفرالنعمههونقيضالشكر،الكفرجحودالنعمةوهوضدالشكر ... والكافرالزارع ... والكفربالفتحالتغطية?.
4 - صحاحاللغة،ج2،ص807: ?الكفرضدالايمان،قدكفرباللَّهكفراً... والكفرايضاًجحودالنعمةوهوضدالشكر ... والكفربالفتحالتغطيه،وقدكفرتالشئالكفرهبالكسركفراًاىسترته .... والكافرالليلالمظلم ... والكافرالذىكفردرعهبثوبهوالكافرالبحر... والكافرالزارعلانهيغطىالبذربالتراب ...?.
5 - تاجالعروس،ج3،ص535: ?الكفربالضمضدالإيمانويفتح،واصلالكفرمنالكفربالفتحمصدركفربمعنىالستر?.
6 - مجمعالبحرين،ج3،ص474: ?قوله- تعالى ?ولاتكونوااولكافربه?،اىاولمنكفروجحد ...،فالكافرالجاحدللخالق ... والكفربالفتحالتغطية?.
7 - مادهگوساله(بقره) (2)آيه 28.
8 - توبه (9)آيه 54.
9 - نساء(4) آيه 150.
10 - كهف (18)آيه 105.
11 - نساء(4) آيه 136.
12 - مائده(5)آيه 73.
13 - همان،آيات 17 و 72.
14 - رعد(13) آيه 43.
15 - مادهگوساله(بقره) (2) آيه 105.
16 - همان،آيه 256.
17 - ابراهيم (14)آيه 7.
18 - نمل (27) آيه 40.
19 - مادهگوساله(بقره) (2)آيه 152.
20 - نحل (16) آيه 112.
21 - آلعمران (3)آيه 97.
22 - مادهگوساله(بقره) (2)آيه 102.
23 - همان،آيه 85.
24 - عنكبوت (29) آيه 25.
25 - ممتحنه (60) آيه 4.
26 - ابراهيم (14) آيه 22.
27 - حديد (57) آيه 20.
28 - اصولكافى،ج 2،بابوجوهكفر،ص 389.
29 - بحارالانوار،ج5،ص35.
30 - همان،ج21،ص211.
31 - همان،ج19،ص241؛منظورسرانقريشاست.
32 - همان،ج 25،ص 121 .
33 - همان،ج 47،ص 358 .
34 - همان،ج 4،ص 320.
35 - همان،ج 72 ،ص 222.
36 - همان،ج 72 ،ص 220.
37 - همان،ج 27 ،ص 64.
38 - همان،ج 12 ،ص 167.
39 - همان،ج 35 ،ص 155.
40 - همان،ج 78 ،ص 347.
41 - همان،ج 77 ،ص 58.
42 - همان،ج 79 ،ص 141.
43 - همان،ج 79 ،ص 212.
44 - همان،ج 77 ،ص 213.
45 - همان،ج 6 ،ص 102.
46 - همان،ج 10 ،ص 102.
47 - همان،ج 74 ،ص 197.
بنابراینطبقگفتهایندانشمنداننابغهاسلامیکهواقعادنیابهتحسینعلموخردآنهاپرداختهکافریعنیهرکسکهمسلماننیست! لطفاسعینکنیدبهاسلامرنگمتالیکبزنیدوبرایشرژلببکشید! ماهیتوحشیگریاسلامرانمیتوانتغییرداد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر