اسلام آمریکایی

نگارنده (گان):پارمیس سعدی
نگاه کنید چه کسی به جانی اسلام را آموزش میدهد

فعالان اسلامی به پشتوانه مالی عربستان سعودی حرف آخر را در ارتباط با شکل دروس مذهبی مدارس عمومی میزنند.

واشنگتن ? ورلد نت دیلی بر اساس یک گزارش تحقیقاتی خود فاش کرد که یک مشاور عالی در امر آموزش اسلام در مدارس عمومی آمریکا به تازگی در مدرسه ای که به پشتوانه مالی عربستان سعودی کنترل می شود؛ کار می کند.این بنیاد به صورت سر سختانه در حال انتشار و توسعه رگه ضد غربی اسلام است. این مشاور که سوزان .ال . داگلاس نام دارد؛ از مدارس پاکستان تمجید کرد و آنها را سمبول پر افتخار آموزش خواند. این در حالی است که آمریکا پاکستان را آتش بیار معرکه طالبان و القاعده می داند.داگلاس که از او به عنوان محقق و تاریخدان یاد می شود؛ کتابهای خطی و دست نویس تاریخ دنیا را که در سرتاسر کشور توسط بچه های راهنمایی و دبیرستانی استفاده می شود؛ ویرایش می کند.او همچنین مشاور هیئت آموزشی دولت برای استانداردهای برنامه درسی در ارتباط با مذاهب دنیا می باشد و به معلمان هزاران مدرسه عمومی در ارتباط با روشهای آموزش اسلامی کمک می کند.

ورلد نت دیلی به نقل از منابع آگاه گزارش می دهد که داگلاس تا پارسال در اسکندریه در یکی از آکادمیهای عربستان سعودی علوم اجتماعی درس می داد.این آکادمی در کتابهای آموزشی خود وهابیت را آموزش می دهد . شایان ذکر است که وهابیون ، مسیحیان و یهودیان را کافر خوانده و آنها را دشمن اسلام می دانند. یک سخنگو تأیید کرد که همسر داگلاس هنوز در مدرسه مسئول آموزش دوره های 12-2 می باشد.این ذوج هر دو مسئول آموزش مسلمانان هستند.

علی الاحمد مدیر اجرایی انجمن مستقر در واشنگتن گفت: این مدرسه زیر حمایت کاردار عربستان سعودی قرار دارد و بنابراین مدیران مدرسه توسط دولت سعودی منسوب می شوند و معلمان نیز حقوق خود را از دولت عربستان می گیرند.

او اظهار می کند که بیشتر کتابهای درسی که او مرور کرده شامل بخشهایی هستند که باعث ایجاد نفرت نسبت به غیر مسلمانان می شود. برای مثال در یکی از کتابهای دوره یازده آنها متنی است که می گوید: یکی از علائم روز قیامت این است که مسلمانان با یهودیان می جنگند و آنها را می کشند.در این زمان درختان به صدا در می آیند و می گویند ای مسلمان، ای بنده خدا در اینجا یک یهودی در پشت من پنهان شده است بیا و او را بکش.

الاحمد که یک شیعه است اما در قسمت سنی مذهب عربستان سعودی زندگی می کند می گوید: برنامه مذهبی مدارس توسط شیخ صالح الفوازن که یک عضو ارشد شورای مذهبی عربستان سعودی است ، نوشته شده است.الفوازن شخصی است که مشوق جنگ بر علیه غیر مسلمانان بوده است.الفورازن نویسنده کتابهای درسی است که در مدارس عربستان تدریس می شود.

گزارشی که سال گذشته توسط کمسیون آزادی مذاهب آمریکا منتشر شد حاکی از آن است که وزارت آموزش و پرورش عربستان سعودی در کتابهای درسی که به چاپ می رساند ، اسلام را تنها دین برحق معرفی کرده و دیگر ادیان را فاقد اعتبار و گمراه کننده می خواند.

در این کتابها ، یهودیان و مسیحیان کافر و دشمن اسلام خوانده شده و اعلام شده که مسلمانان هرگز نباید با آنها دوست شوند.این گزارش همچنان حاکی است که در کتاب دوره هشتم یهودیان و مسیحیان میمون و خوک خطاب شده اند. علاوه بر آن در کتابهایی که توسط عربستان سعودی تهیه شده و در شمال آمریکا آموزش داده می شود، خشونت بر علیه غیر مسلمانان را تشویق می کنند.

منتقدان باور دارند که داگلاس که در حدود یک دهه در آکادمی عربستان سعودی تدریس می کرده است، ناشران آمریکائی را متقاعد کرده است که از جنبه های خشونت بار اسلام گذر کنند تا اسلام برای بچه های غیر مسلمان جذاب تر جلوه کند. واحد های درسی که توسط ورلد نت دیلی مرور شده اند همگی وجهه تابان و غیر انتقادی این مذهب را نشان داده اند.

تارنمای CIE از داگلاس در فهرست کارمندان خود نام برده است و از او به عنوان مدیر تحقیقات و نویسنده یاد کرده است.

CIE یک گروه فعال مستقر در لس انجلس می باشد که توسط شابیر منصوری اداره می شود.

شابیر منصوری در رسانه های محلی ابراز داشته است که او بانی یک انقلاب بدون خونریزی برای جنگیدن با تعصبات ضد مسلمانی و همینطور توسعه دهنده یک دید مثبت از اسلام در مدارس آمریکاست. وی ادعا می کند که اسلام پیش از آنکه آمریکا کشف شود در آنجا وجود داشته است.

Houghton Mifflin، McGraw HillوPrentice Hall سه ناشر اصلی کتابهای تاریخی دنیا در آمریکا هستند. این سه ناشر به داگلاس و منصوری اجازه داده اند که کتابهای خود را مورد بازبینی قرار دهند.در گذشته کتابهای درسی تعداد صفحات کمی را درباره اسلام به خود اختصاص داده بودند. اما از سال 1990 به همت CIE و هیئت آموزشی دولت، واحدهای آموزشی که به اسلام اختصاص دارد ، افزایش یافته است. برای نمونه واحد درسی " از میان قرون" 30 صفحه را به اسلام اختصاص داده است که شامل نثر رنگی و گرافیک می باشد.اما منتقدان می گویند آنچه در حال حاضر از اسلام ارائه می شود نسخه تطهیر شده اسلام است. برای مثال در متن کتابها معنی ملایم تری برای جهاد بکار برده شده است.در کتاب عبدالله یوسف علی زیر فرنام " معانی قرآن مقدس " جهاد ، برپایی جنگ معنا شده است. اما در اینجا مرگ در هنگام جنگ بر سر موضوع مورد اختلاف ، بزرگترین نوع جهاد معرفی شده است. جهاد به معنی جنگ مقدس در تعاریف کتاب " از میان قرون" اصلاً وجود ندارد .

در میان واژه های اسلامی ، واژه جهاد واژه ای است که اغلب باعث بد فهمی می شود. در صفحه 64 این کتاب درسی، جهاد را مبارزه و مقاومت در برابر وسوسه و پیروزی بر شیطان معنی کرده اند. یکی از معلمان CIE ترک سیگار را یکی از مثالهای جهاد نامیده است.ادوارد وایت مشاور حقوقی مرکز توماس مور می گوید این تعاریف تعاریفی فریبنده از واژه های اسلامی است.

حتی جان. ال. اپوزیتو که از طرف منتقدان یک نویسنده مدافع اسلام تلقی می شود؛ در معنی جهاد نوشته است که: "جهاد جنگی است که برای توسعه و دفاع از اسلام انجام می شود و در صورت لزوم در این جنگ از ادوات جنگی استفاده می شود."

ادوارد وایت می گوید که Houghton Mifflin چهره ای غیر واقعی از اسلام منتشر کرده است. او باور دارد که این مرکز نشر، توسط CIE که آشکارا دارای تعصبات اسلام خواهی است ؛ اداره می شود.

یک ناشرمقیم بستون این مطلب را انکار کرد و گفت این یک ادعای بی پایه است. اما در سال 1992 مدیر ویرایش و تحقیقات اجتماعی مدارس به یک سایت اسلامی گفت که به CIE اجازه داده است که از تاریخ مسیحیان انتقاد کرده و نقطه نظرات خود را در باره مفهومی که جنگهای مذهبی برای مسلمانان دارد ، اضافه کند.

در مقاله ای که در سایت soundvision به چاپ رسیده بود؛ یک بازار یاب محصولات آموزشی مسلمانان خاطر نشان می کند که آبیگیل جانگریس ، ویرایشگر هاگتن میفیلین گفته است که ما در طول سالها روابط خوبی با CIE داشته ایم و منتقدان CIE از دانش خوبی بهره مند هستند.

داگلاس خواهان گسترش عمیق تری از اسلام در کلاسها می باشد.

هاگتن میفیلین تنها ناشری است که زیر تأثیر CIE قرار گرفته است. پرینینهال نیز با این گروه همکاری می کند و در کتابهای تاریخی که در سرتاسر کشور استفاده می شود به دانش آموزان می آموزد که جهاد نزاعی درونی برای رسیدن به آرامش روحی می باشد.

CIE در تهیه مواد کمک آموزشی نیز به معلمان کمک می کند. در این فعالیتهای کمک آموزشی در کلاس به دانش آموزان نقش یک مسلمان داده می شود.والدین می گویند مطالعه مسیحیت و دیگر ادیان در مقایسه با اسلام به کندی پیش می رود.در این برنامه های کمک آموزشی که توسط CIE

تهیه شده است به دانش اموزان یاد می دهند که نماز و قرآن بخوانند و از بعضی از کارها نظیر تماشای تلویزیون و خوردن شیرینی در طول روز به تقلید از ماه رمضان مسلمانان پرهیز کنند.

به گزارش ورلد نت دیلی سال گذشته یکی از معلمانی که از طرف CIE مورد حمایت واقع شده بود به خاطر شکایت والدین، توسط مرکز حقوقی توماس مور تحت پیگرد قانونی قرار گرفت .والدین شاکی بودند که این معلم از دانش آموزان خواسته است که به عنوان قسمتی از واحد درسی تاریخ دنیا دو هفته به دین اسلام در بیایند.اما قاضی این ناحیه فیلیس .ج .همیلتن که یکی از منصوبین کلینتون می باشد شکایت را وارد ندانسته وگفت واحدهای درسی مسلمانان طوری نیست که باعث پیشرفت اسلام بشود . وایت می گوید : داد خواستی ارائه داده است تا این پرونده را دوباره به جریان بیندازد.

وایت یاد آور می شود که در این مدلهای آموزشی که اسلام نام دارد فرهنگ و تاریخ اسلامی را شبیه سازی می کنند و معنای جهاد را طور دیگری جلوه می دهند و می گویند جهاد جنگی است بر علیه ظلم.

مطابق آنچه از صفحه 91 کپی یکی از این مدلها به دست ورلد نت دیلی رسیده است، پس از اینکه CIE از تفاسیر تاریخدانان غربی در مورد اسلام اعتراض کرده است، ناشر مقیم کالیفرنیا به او اجازه داده است که نسخه اصلی را مورد بازبینی قرار دهد. وایت ادعا می کند که CIE در بازبینی کتابها دست دارد. در همان صفحه عنوان شده است که ناشر از پیشنهادات یوسف سالم بهره می گیرد. یوسف سالم از هم پیوندان مرکز آموزش و اطلاع رسانی اسلام در سن هوزه کالیفرنیا می باشد. او در گذشته مقیم عربستان بوده است و گروههای تروریستی نظیر حزب الله را تمجید می کند و اسرائیل را تروریست می خواند.

آموزشهای داگلاس و همسرش الگوی برنامه درسی مدارس اسلامی عربستان سعودی است . برای مثال در واحد درسی اسلامی که برای دانش آموزان دوره هفتم ارائه می شود ، به رو خوانی قرآن تأکید می شود.مطابق آنچه در سایت آکادمی آمده است، دانش آموزان کلاس هشتم درباره زیارت و روزه گیری می خوانند . آیاتی از قرآن که درباره مجازات غیر مسلمانان و مردم بی ایمان است نیز به آنها آموزش داده می شود.

در سال 1998 دولت استانداردهای خود در مورد واحد های اسلامی را مورد بازبینی قرار داد تا مطالب بیشتری در باره قرآن ، محمد و مسلمانان به واحدهای درسی بیفزاید.

منصوری سفرهای زیادی را به ساکرومنتو کرد تا لایحه ای برای ایجاد تغییرات برنامه درسی به تصویب برساند.اداره آموزش و پرورش از CIE دعوت کرد تا پیش نویس برنامه های درسی را مورد بازبینی قرار دهد . بسیاری از مادران کالیفرنیا می گویند : دولت به مسلمانان اجازه داده است تا کودکان آنها را برای پذیرفتن اسلام شستشوی مغزی بدهند و در همین حال مسیحیت در حال به حاشیه رانده شدن است.

بر خلاف دانش آموزان دوره هفتم که اسلام به آنها معرفی می شود؛ مسیحیت هیچ نقشی برای دانش آموزان دوره های پائین تر ندارد.. از دانش آموزان نمی خواهند که دعاهای مسیحیت را بخوانند یا اینکه کتب مقدس را از بر کنند.

اما والدین معتقدند نه سورهای قرآنی که در اینجا به کودکان آموزش می دهند و نه الگوهای نقش آفرینی اسلامی، هیچ کدام از جهاد ضد مسیحیت قدیم یا جدید نظیر آنچه تروریست های اسلامی نظیر بن لادن آن را هدایت می کنند؛ بحث نمی کنند. در حقیقت معلمان به دانش آموزان هشدار می دهند که چیز منفی درباره اسلام نگویند . آنها اسلام را ستایش می کنند و آن را دینی معرفی می کنند که ظرفیت تحمل و قبوال اعتقادات دیگران را دارد.

یکی از والدین به ورلد نت دیلی گفت : او نگران است که کالیفرنیا ناخواسته محصولی همانند جانی واکرلیند به دنیا عرضه کند. لیند کسی بود که به طالبان پیوست. او محصول مدارس عمومی کالیفرنیاست. جان واکر لیند ثمره کوششهای کالیفرنیاست. او همانند پسر من یک تأثیر پذیر بود.ما قبل از جلوگیری از توسعه اسلام در مدارس عمومی خود باید شاهد چند جان واکر دیگر باشیم؟

این خانم و منتقدانی نظیر او معتقدند که CIE فقط علاقه مند به تصحیح حقایق یا اشتباهات تاریخی کتابهای درسی نیست. آنها می گویند CIE در مدارس عمومی مأمورانی پنهانی برای توسعه اسلام دارد . آنها برای اینکه به این هدف برسند معتقدند که باید اسلام را برای غیر مسلمانان طوری جلوه دهند که کمتر تهدید کننده باشد، اما در اکتبر سال 2002 داگلاس در یکی از روزنامه ها ابراز داشت که باید در ابتدا دانش آموزان را به تغییر مذهب تشویق کرد و از آموزش مذهب و دین به دانش آموزان باید خود داری شود. او می گوید آموزشهای دینی هیچ تأثیری در توئسعه یا لکه دارشدن و بدنام شدن ایده آلهای آن دین ندارد، اما در همان حال او به معلمان هشدار می دهد که مذهبهای غیر غربی را عرضه نکنند؛ زیرا نا آشنایی دانش آموزان با آ ن مذاهب باعث می شود که غیر منطقی بشوند. در همان مقاله او مدارس پاکستان را ستوده است . این در حالی است که آ مریکا در همان اوان واقعه یازده سپتامبر این مدارس را تقبیح کرد و از آنها به عنوان مکانهایی یاد کرد که باعث رشد و نمای افرادی نظیر بن لادن می شوند.

داگلاس معتقد است مدارس اسلامی، جایی که پسرها بی وقفه قرآن می خوانند، سمبول پر افتخار یاد گیری و آ موزش هستند که در نزد عوام با سمبول نادانی اشتباه گرفته شده اند.

مطابق مقاله ای که در سایت soundvision قرار دارد، داگلاس و دیگر کارکنان CIE به بیش از 8000 نفر از معلمان مدارش عمومی آمریکا آموزشهای اسلامی داده اند. این مرکز صدها کپی از راهنمای معلمان مدارس عمومی را فروخته است. CIE علاوه بر کارکردن بر روی معلمها ، هم پیوند هایی دارد که درمدارس و دانشگاهها درباره اسلام سخنرانی می کنند.

اسلام و مذهب آمریکائی

داگلاس با یک گروه فعال مسلمان دیگر نیز هم پیوند است. او از سال 1994 تا 1998 ، 6 کتاب در مورد تحقیقات اجتماعی برای مؤسسه بین المللی اندیشه اسلامی نوشت. در سال 2002 دولت فدرال به این مؤسسه در شمال ویرجینیا به دلیل مشکوک بودن به عملیات تروریستی حمله ور شد.

منصوری ادعا می کند که اسلام یک دین امریکائیست و پیش از اینکه آمریکا کشف شود این دین در این کشور وجود داشته است و باحضور بردگان آفریقائی این دین به قاطعیت رسیده است.

در ژولای سال 2001 منصوری در محفل کنوانسیون شمال آمریکا شرکت کرد و همراه با امام سراج وهاج و شیخ عبدالرحمان به ایراد سخنرانی پرداخت. وهاج کسی است که متهم به دسیسه بمب گزاری در مرکز تجارت جهانی در سال 1993 است و شیخ عبدالرحمان کسی است که همواره در گفتار خود یهودیان را بدنام می کند و آنها را تفاله بشریت و از نوادگان خوک و میمون می خواند.

سال قبل از آن منصوری همراه با وهاج در یک مهمانی که توسط شورای ارتباطات آمریکائی اسلامی(CAIR) به میزبانی عربستان سعودی برگزار شده بود شرکت کرد و در این مهمانی از طرف شورا هدیه ای به مناسبت کمک به مسلمین در زدودن رفتارهای قالبی دریافت کرد. بعضی از صاحب منصبان CAIR اخیراً به دلیل اتهامات تروریستی دستگیر شده اند.

با این وجود مسلمانان دست راستی مقیم واشنگتن شروع به ساخت کتابخانه هایی در سرتاسر امریکا کرده اند. در این کتابخانه ها کتابهای اسلامی برای آموزش آمریکائیها در زمینه جنبه صلح جویانه اسلام وجود دارد. یکی از کتابهایی که در لیست کتابهای توصیه شده قرار دارد کتاب "برتر از هزار و یک شب" نوشته سوزان ال داگلاس می باشد.

پارميس سعدی
 






هیچ نظری موجود نیست: