اسلام دین کاملی است

نگارنده (گان):آرش بیخدا

منبقیهدینهاروهمبررسیکردموبهایننتیجهرسیدهامکهاسلامدینکاملیه! شماهماگرقرآنروبخونیدخودتونمتوجهمیشیدکهچقدردینکاملیه!



متاسفانهماخیلیازمفاهیمرابدوناینکهرویآنهافکربکنیمویاتحقیقیبکنیمبهعنوانیکسریاصولوپیشفرضهاقبولمیکنیموهیچچیزبهاندازهپیشفرضهایغلطخطفکرانسانرابهسویمنجلابجهلامتدادنمیدهد. یکیازمفاهیمیکههرروزهشنیدهایموقبولکردهایمایناستکهاسلامدینکاملیاست. آیاهرگزبهاینفکرکردهایمکهاینکمالاسلامبهچیست؟! چرااسلامکاملاست؟آیادینناقصیوجوددارد؟

دراکثرمواردافرادمذهبیمفاهیمیکهبهآنهاتوسطسوداگرانمذهبتلقینوتزریقشدهاستمیمونوارتکرارمیکنند،خوداینافرادازریشهوپشتپردهاینمفاهیممذهبیاطلاعیندارند،کمالدیناسلامیکیازهمینمفاهیماست. مسیحیانویهودیاندرتمامشاخههایشاندینوعلمرادوپدیدهجدامیداندوازدینانتظاراتیدارندکهازعلمندارند! ازدینانتظارندارندبهدنیایفیزیکیآنهابپردازدوروشهایزندگیزمینیرابهآنهابیاموزدوایندستآوردسالهاتلاشومبارزهانواعواقسامدانشمندانومبارزانوآزادیخواهاناینمردماست،تکلیفوجایگاهدیندرمیانمللپیشرفتهجهانبسیارروشنوثابتاست. کلیسایمسیحهرگزخودرادرمقابلمجامععلمیدنیاقرارنمیدهد،بعنوانمثالواتیکاندرمقابلادعاهاییکهدرموردپدیدهتکاملمیشد،اظهارمیکندکهداستانهایانجیلوآموزههایدینیتنهامیتواننددانستههایاخلاقیوآموزشیباشند،وبهعنوانمثالداستانآدموحوارایکداستانسمبلیکمیدانند،واعتقادندارندکهاینماجراهاواقعادردنیاوزمانفیزیکیاتفاقافتادهباشد.

امادرجوامعاسلامیچونهموارهاندیشهکشیوتکفیراشخاصومردتدخواندنوجودداشتهوعدهکثیریازدانشمنداناینجوامعمثلراضی،الکندی،پورسینا،فارابی،حافظوسایراینمتفکرانهمگیدرزمانخودتکفیرشدهاندوازطرفمذهبیونتندروزمانخودهموارهمورداذیتوآزارقرارگرفتهاندپیشرفتچندانیدرفلسفهوطرزفکراینجوامعپیشنیامدهاست. مسلمانانامروزیمثلمسلمانان 600 سالپیشفکرمیکنندوهنوزتکلیفوجایگاهعلمومذهبدربیناینافرادهنوزمشخصنیست! حالاگرپیشرفتهاییدراینجوامعدیدهمیشود،مثلااگردرایرانزنانآنقدرکهزناندرعربستانازطرفمردانبهرعایتحجابمجبورنمیشوند،اینریشهدرتکرویهایافرادیداردکهخواستهانداینمردمرابهزورپیشرفتدهند،والا اندیشمندونخبهودانشمندودگراندیشدرمیاناینمردمجایگاهینداشتهاندکهبخواهندپیشرفتیحاصلکنند!

بههمیندلایلمسلمانانهنوزننشستهاندفکربکنندوتصمیمبگیرندکهآیانوحویونسوموسیوخضر، آدموحواویوسفوذوالقرنینشخصیتهایاسطورهایمللسامیهستندکهبهکتبوافکارآنهااضافهشدهاندیاشخصیتهایتاریخیوواقعیایکهروزیرویاینزمینراهمیرفتهاند؟! هنوزنمیدانندکهآیا 7 آسمانوجودداردیااینتنهایکمعنایاستعارهایدارد؟! ازدلهمینآشوبزدگیتفکرمذهبیستکهمفاهیمیهمچونکمالدیناسلامبرمیآیدوکسینمیداندکهاینناگهانازکجاآمدهاست. حقیقتاینامرایناستکهکاملبودندیناسلامدراصلدرمقابلناقصبودنعلموخردبشریمطرحمیشود.



یعنیاسلامکاملاستچونعلمناقصاست! وبههمیندلیلبهترینبرنامهبرایزندگیوجهانبینیهمانااسلاماستونهعلموعقل!

مسلمانانوسایرمذهبیونبررویاینمسئلهپافشاریدارندکهعقلبشرناقصاستوایننقصشایستگیخردوعقلرابرایراهنماوریشهتفکراتبودننفیمیکند. درمورداینموضوعدرشرحسفسطهایباعنوان "عقلبشرناقصاست! علمناقصاست!" توضیحاتکاملدادهشدهاست.

البتهشایانذکراستکهبسیاریازمسلماناندلیلکاملبودناسلامرااینمیدانندکهدراسلامازطریقهشکارملخ وآدابشستشویمدخلواستبراءگرفتهتاطریقهنزدیکیحرفبهمیانآوردهشدهاستوعلمایاسلامجدوللگاریتمیدقیقیدرموردشکیاتنمازبوجودآوردهاند. امااینافرادبایدبدانندکهدرادیاندیگرنیزاشخاصیمثلمجلسیهایافتشدهاندکهاینمزخرفاترادردینشانگسترشدهند. بعنوانمثالیهودیاننیزآدابوسننکاملیبرایمراسمدستشوئیرفتنددارندکهکمتربهآنتوجهمیکنندو تشابه میان آن قوانین مضحک یهودی و قوانین اسلامی که در رساله های علما(!) ی دینی یافت میشود مثال زدنیست!. مثلاًدرمیانیهودیانارتودکسلمسآلتتناسلیبرایپاکیزهکردنبعدازتخلیجایزنیست،چونممکناستموجبتحریکجنسیشود. بنابرایناگرکمالاسلامبهاینمزخرفاتاستکهادیاندیگریپارابسیارفراترنهادهاند. چگونهاستکهاسلامکاملاستوبقیهادیانناقصهستند؟بازهمهمانداستانیکهادیانمکملیکدیگرهستندومسیحیتیهودیتراکاملمیکندواسلاممسیحیتراواینهادرامتدادیکدیگرند؟درسفسطه "ادیانهمهیکچیزمیگویند" بهاینمسئلهاشارهخواهیمکرد.

گروهی نیز بر این باورند که کمال اسلام از آن جهت است که اسلام تمامی قوانین و مفاهیم لازم را برای زندگی بشر در تمام جنبه های زندگی وی در خود دارد؛ و بنابر این نیازی به هیچ مفهوم غیر اسلامی ای برای زندگی وجود ندارد. بسیار جالب است که بدانیم کتابخانه های ایران و سایر بلاد دیگر نیز با استناد به مفاهیم مشابهی توسط عمر خلیفه دوم مسلمین به آتش کشیده شد. عمر معتقد بود هر آنچه ما بدان نیاز داریم در قرآن وجود دارد. بنابر این در بقیه کتابها اگر چیزهای خوبی نوشته شده است، حتما آن چیزها در قرآن هم وجود دارد، و اگر هم چیز خوبی نوشته نشده است، پس ما نیازی بدان کتابها نداریم. همانطور که در بخش دموکراسی چیست؟ شرح داده شد، دلیل اصلی تضاد اسلام با دموکراسی همین جزم اندیشی و مطلق اندیشی و جهالتی است که در اسلام نهفته است.اما نکته این است که اگر معنی کامل را بدین تفسیر و مفهوم دریافت کنیم، دیگر عبارت "اسلام کاملترین دین است!" معنی نخواهد داد و از لحاظ منطقی غلط است. زیرا کامل تر و کاملترین با توجه به این معنی غلط میباشند. کامل در این حالت یک صفت عینی (Objective) و یک مفهوم مطلق است، و پسوند تر را نمیتوان بدان چسباند. و البته لازم به توضیح نیست که این ادعای مسلمانان مبنی بر اینکه اسلام بدین مفهوم نیز کافی است، تا چه حد بی اساس و بی پایه است.






هیچ نظری موجود نیست: